گرده گل از مهمترین فرآورده های زنبور عسل است که توسط زنبور ها جمع آوری شده و داخل کندو آورده می شود. زنبور عسل از گرده گل به عنوان ماده ای مغذی و سرشار از پروتئین استفاده می کند پس وقتی که گرده گل برداشت میکنید باید برای مصرف زنبور مقداری گرده گل باقی بماند.

زنبوردار ها برای جمع آوری گرده گل کندوهای زنبور عسل از تله های گرده گیر استفاده می کنند. تله گرده گیر که از چند قطعه ساده تشکیل میشود، دستگاهی است که در ورودی کندو نصب می شود و باعث می شود که گرده گل جمع آوری شده توسط زنبورهای کارگر وارد کندو نشود و در محفظه تله، گرده انباشته شود. از این تله گرده باید زمانی استفاده شود که در منطقه گیاهان دارای گرده گل وجود داشته باشد.

کیفیت تله گرده گیر بستگی به کیفیت پلاستیک، ابعاد و ساخت آن دارد.

تجهیزات زنبورداری یاس تله گرده گیر های پلاستیکی را با بهترین کیفیت و استاندارد تولید کرده و به صورت جزئی و عمده نیز عرضه میدارد.

برای خرید این محصول میتوانید از طریق سایت کندوها اقدام نمایید و یا با شماره های تماس درج شده در صفحه با مشاوران ما در ارتباط باشید.

تله گرده گیر چیست؟

زنبوردارها در فصول بهار و تابستان هر منطقه که گرده گل زیاد است با نصب تله گرده گیر اقدام به جمع آوری گرده می کنند که در اوایل صبح در ورودی کندو نصب می شود.

در ورودی این تله شبکه ای از سوراخ هایی به اندازه مشخص تعبیه شده که فقط زنبورعسل میتواند از آن عبور کندو موقع ورود زنبورهای کارگر همراه با بار گرده این گرده ها از سبد گرده جدا شده و درون مخزن تله گرده گیر ذخیره می شود.

در گذشته زنبوردارها از این نوع تله ها استفاده نمی کردند، به همین خاطر برای برداشت گرده با مشکلات زیادی روبرو میشدند.

امروزه با استفاده از این نوع تله ها برداشت گرده گل برای زنبورداران کار آسانی شده است و به یکی از منابع درآمد آنها تبدیل شده است.

به دلیل گران بودن چوب تله گرده چوبی دیگر تولید نمی شود. تله گرده پلاستیکی بهترین نوع تله گرده گیرها است که از اجزای مختلفی ساخته شده و سر هم کردن آن کار آسانی است، نصب آن نیز آسان است.

تله گرده پلاستیکی به زنبوردار کمک میکند تا با تولید گرده درآمد خوبی در کنار عسل داشته باشد.

باید توجه داشته باشید که گذاشتن این تله باعث کاهش تخم ریزی زنبورعسل می شود در مناطق با گیاهان گرده زا و شهد کم متداولتر است. برای این منظور تله ها را روی کندوهای قوی وسالم که دارای نوزاد زیادی هستند نصب میکنند.

مشخصات تله گرده گیر پلاستیکی

این تله ها از لحاظ ظاهر طرح ها با هم فرق دارند اما همه مدل های آن دارای صفحه فلزی، پلاستیک یا مقوایی هستند.

در واقع تله گرده گیر یک صفحه پر از سوراخ است که سوراخ های آن بسته به نژاد زنبورعسل متفاوت هستند. با این حال به طور کلی قطر سوراخ هایی که در تله گردگیر مورد استفاده قرار می گیرد ۴ و ۷ دهم میلیمتر در نظر گرفته شده تا زنبورهای معمولی بتوانند از آن رد شوند. البته طبیعی است که رد شدن زنبور عسل از این سوراخ کوچک رفت و آمد او را دشوار می کند.

 هنگام عبور زنبور عسل، گرده گل که به پای زنبور عسل متصل است به جداره های این سوراخ ها گیر کرده و از پای زنبور جدا می شود و در قسمت پایینی درب ورودی کندو می افتد. در این قسمت هم ظرفی قرار داده شده تا گرده ها داخل آن ریخته شود.

نحوه نصب تله گرده گیر

برای نصب تله‌گرده گیر، زنبوردارها باید ابتدا در اسفندماه کندوها را از نظر قدرت و جمعیت بررسی کنند و در اوایل فروردین تله‌ گرده‌ گیر را فقط روی کندوهای قوی و سالم که دارای بیشترین نوزاد هستند نصب نمایند. وضعیت شبکه و نصب تله باید طوری باشد که برای زنبورها کمترین مزاحمت ایجاد شود و زنبوردار کمتر در محدوده پرواز زنبورها قرار گیرد.
تله‌گرده باید طوری نصب شود که قسمت‌های مختلف یکدیگر را بخوبی بپوشانند، یعنی هیچگونه مدخل و شکافی برای ورود به کندو بجز ورودی تله‌گرده وجود نداشته باشد.
معمولاً تله‌ گرده‌ گیر باید بصورت دوره‌ای گذاشته شود مثلاً هر ده روز تله را برداشته تا کلنی استراحت کند و اگر شرایط از نظر وضعیت تخمگذاری مناسب بود می‌توانددوباره نصب شود. نصب تله‌گرده می‌تواند تا اواخر خرداد ادامه یابد.

البته مخزن جمع‌آوری پس از هر بار برداشت تمیز شده و خشک گردد.

تجهیزات زنبورداری یاس تله گرده گیر با کیفیت را تولید و عرضه میکند.