گیربکس اکستراکتور یا عسل گیر یکی از قطعات اصلی اکستراکتور است که با کیفیت های متفاوتی در بازار عرضه می شود. اکستراکتور های دستی که معمولاً در ابعاد چهار قاب و شش قاب تولید می شوند از یک گیربکس دستی استفاده میکنند و به وسیله نیروی دست شروع به کار می کنند.

گیربکس عسل گیرهای دستی، بالای دستگاه قرار دارد تا بتوان راحت دسته را چرخاند و از آن استفاده کرد که یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت اکستراکتورها کیفیت گیربکس آن است.

در واقع کیفیت گیربکس برای اکستراکتورها از اهمیت بالائی برخوردار است که تجهیزات زنبورداری یاس این گیربکس ها را با بالاترین کیفیت تولید میکند.

خرید لوازم زنبورداری متنوع از جمله گیربکس اکستراکتور و سایر قطعات آن با قیمت و کیفیت مناسب از فروشگاه اینترنتی تجهیزات زنبورداری یاس امکان پذیر می باشد. این مجموعه انواع لوازم و تجهیزات زنبورداری را به مشتریان عزیز در سراسر کشور عرضه می کند.

مشخصات گیربکس اکستراکتور

گیربکس های اکستراکتور، بسته به نوع گیربکس که در دو نوع آلومینیومی و چدنی وجود دارند، دارای مشخصاتی هستند که آنها را بیان میکنیم:

در نوع گیربکس های آلومینیومی مشخصاتی از جمله اینکه: مخصوص اکستراکتور چهار قاب دستی، جنس آلومینیومی، دارای کیفیت و کارایی عالی، طول عمر بالا و سایز استاندارد هستند.

گیربکس اکستراکتور (عسل گیر) شش قاب چدنی یکی از رکن های اصلی دستگاه اکستراکتور است که به وسیله آن می توان سبد داخل دستگاه را چرخاند و عمل تخلیه عسل از داخل شان های عسل را انجام داد.

گیربکس های چدنی نسبت به گیربکس های آلومینیومی جنس بهتری دارد که دارای مشخصاتی از جمله:

کیفیت بالاتر نسبت به گیربکس های آلومینیومی، طول عمر بالا، قیمت بالاتر نسبت به دیگر گیربکس ها و سهولت کار با آن است.

انواع گیربکس

گیربکس اکستراکتور دستی در دو نوع تولید می شود:

  1. گیربکس کوچک یا 4 قابی
  2. گیربکس بزرگ یا 6 قابی

گیربکس اکستراکتور دستی همچنین از دو جنس چدنی و آلومینیومی نیز تولید میشود که نوع آلومینیومی گیربکس اکستراکتور دستی دارای طول عمر و مقاومت کمتری است.

گیربکس استراکتور

نحوه کار با گیربکس اکستراکتور (عسل گیر)

برای کار با اکستراکتور ابتدا باید گیربکس آنرا بازدید کنید. در صورتی که به گریس احتیاج داشت یا گریس آن سیاه شده بود، بعد از تمیز کردن آن، تنها از گریس نسوز برای پر کردن گیر بکس استفاده کنید تا در اثر گرم شدن موقع کارکردن شل نشده و داخل عسل نشود.

– چند دور آزمایشی دسته گیر بکس را بچرخانید. روی بعضی اکستراکتورها در قسمت بالای گیربکس پیچی تعبیه شده است که با یک مهره ثابت شده است. این پیچ برای تنظیم نرمی کارکرد گیربکس است، با کمک یک آچار مناسب و پیچ گوشتی می توانید مهره را شل کرده و پیچ را شل یا سفت کنید. با شل کردن آن اکستراکتور نرم تر کار می کند و اگر موقع کارکردن و چرخاندن اکستراکتور  دسته گیربکس رد کرد، این پیچ باید سفت تر شود. پس از تنظیم، مهره ی روی آن را سفت کنید. باید هم زمان با پیچ گوشتی پیچ را هم محکم نگه دارید تا از تنظیم خارج نشود.

– از ترمز اکستراکتور کمتر استفاده کنید. استفاده شدید و زیاد از ترمز علاوه بر استهلاک سریع چرخ دنده های گیربکس، احتمال شکسته شدن شان ها را هم بالا می برد. در قسمت پائین دیواره باریک و عمودی گیربکس پیچی وجود دارد که با شل و سفت کردن آن ترمز تنظیم می شود. در صورتی که زیاد بیرون باشد ترمز کار نمی کند و در صورت سفت بودن بیش از حد جلوی گردش راحت اکستراکتور را می گیرد.

– بعد از پولک برداری شان های عسل، داخل اکستراکتور قاب های نسبتاً هم وزن را روبروی هم قرار دهید. این کار باعث می شود که هنگام چرخاندن گیربکس، تکان دستگاه کمتر شده و احتمال شکسته شدن قاب ها کمتر شود.

– در اول کار اکستراکتور را آرام بچرخانید. تا حدود نصف عسل یک طرف شان تخلیه شود. بعد شان ها را برگردانید. باز به آرامی بچرخانید تا سبک شود. اکنون می توانید کمی سرعت دستگاه را بیشتر کنید. پس از تخلیه کامل طرف دوم باز قاب ها را برگردانید. و سمت اول قاب ها را تخلیه کنید. با این روش شکستگی شان ها به حداقل می رسد.

– شان های تیره در اکستراکتور مقاوم تر و شان های سفید تر شکننده تر هستند. موقع اکستراکتور کردن شان های سفید باید دقت بیشتری داشت و سرعت اکستراکتور پائین تر باشد.

تجهیزات زنبورداری یاس انواع اکستراکتور، گیربکس و وسائل دیگر زنبورداری را خدمت شما عزیزان عرضه میدارد.