زنبورداران برای محکم کاری برگ موم در شان عسل از سیم های گالوانیزه استفاده میکنند یعنی یکی از صنایعی که از سیمهای فولادی سایز کوچک استفاده میکند زنبورداری است.

به خاطر اسیدی بودن عسل و خورندگی داشتن سیم های شان باید جنس سیم طوری باشد که اثر خود را وارد عسل نکند پس سیم به کار رفته در قاب کندو متفاوت از سایر سیم های موجود در بازار است.

این سیم ها در بازار به دو صورت فله و قرقره ای فروخته میشود. زمانی که سیم به صورت قرقره فروخته میشود وزن ثابتی ندارد، یعنی به ازای هر قرقره با تلرانس ۱۰۰ گرم قیمت های متفاوتی وجود دارد، به همین دلیل این سیم را به صورت دانه ای میفروشند.

تجهیزات زنبورداری یاس این محصول را به صورت عمده نیز عرضه میدارد.

لطفاً برای خرید سیم موم دوزی در زنبورداری با قیمت مناسب هم به صورت کلاف و هم قرقره ای با ما در تماس باشید.

مشخصات سیم قاب کندو

استفاده از سیم قاب زنبور به دو دلیل است: 1-نگه داشتن برگ موم آج شده در قاب کندو 2-نگه داشتن موم عسل هنگام عسل گیری با دستگاه عسل گیر.

که این سیم باید دارای یک سری خصوصیات باشد. از جمله:

  1. داراری رنگ شفاف باشد.
  2. بسیار محکم باشد.
  3. مقاوم و با کیفیت بالا باشد.
  4. همچنین در برابر اسید مقاوم باشد.
  5. ضخامت آن ۰٫۷ میلی متر بوده.
  6. استفاده از این سیم نیز آسان میباشد.

سیم قاب عسل چیست؟

سیم قاب یا همان سیم گالوانیزه زنبورداری، نازک و از جنس گالوانیزه بوده که در قاب کنده توسط زنبور دار کشیده می شود و نگه دارنده اصلی ورق موم، روی قاب است.

این سیم ها باید محکم و دارای طول عمر بالا باشد تا در دراز مدت پاره نشوند و نباید زیاد ضخیم باشد چون سیم های ضخیم در موم دوزی مشکل ایجاد می کنند و نصب آن به قاب ها مقداری دشوار است.

که باید بوسیله موم دوز زنبورداری و تخته موم دوز، برگه موم را روی سیم دوخت و محکم کرد.

به دلیل اینکه ورق موم بسیار نرم و نازک است، باید درجای خود مستحکم شود تا زنبورهای عسل به راحتی روی آن کار کنند.

سیم گالوانیزه

انواع سیم گالوانیزه و نحوه کار با آن

سیم مفتول گالوانیزه یا سیم مفتول سفید از دسته محصولات مفتولی است که از گالوانیزه شدن مفتول سیاه به دست می آید. در واقع گالوانیزه شدن فرآیندی است که طی آن سیم در برابر اکسید شدن و زنگ زدن مقاوم می شود و سیم را آماده استفاده در هر نوع آب و هوایی می کند.

ساخت سیم مفتول گالوانیزه فرآیندی است که در آن فولاد بدون اکسید را در وان مذاب روی غوطه ور شده قرار می دهند و در نتیجه، پوشش چسبنده و محافظی از فلز روی تشکیل می شود. این پوشش شامل لایه های آلیاژی است که به مقاومت در مقابل خوردگی فلز پایه کمک می کند. محافظت در مقابل خوردگی فلز پایه به دو شیوه صورت می گیرد. یکی محافظت در مقابل هوای اتمسفر و دیگری حفاظت کاتدی فلز روی و دلیل آن الکترونگاتیو بودن فلز روی نسبت با آهن یا فولاد است.

سیم گالوانیزه با توجه به روش تولید آن به دو دسته‌ی مفتول گالوانیزه گرم و مفتول گالوانیزه سرد تقسیم‌بندی می‌شود:

1. سیم مفتول گالوانیزه گرم

این نوع مفتول گالوانیزه به مفتول سفید معروف است که مفتول گالوانیزه از طریق گالوانیزاسیون داغ، مفتول سیاه (فولاد st37) حرارت داده شده و روکش‌دهی می‌شود.

در واقع مفتول سیاه حرارت داده شده‌ای (آنیل شده) است که در اثر حرارت، کربن آن به حداقل ممکن رسیده، بسیار نرم و نفوذ‌پذیر شده است و به واسطه غوطه‌ور کردن در وان مذاب روی به صورت کاملاً عمقی و زیبا روکش‌دهی می‌شود.

مفتول گالوانیزه گرم در برابر نم، رطوبت و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارد. در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف و با تمام مناطق جغرافیایی سازگاری پیدا می‌کند؛ به همین دلیل طول عمر بسیار بالایی دارد. اگر در مناطق خوش آب‌وهوا نیز استفاده شود طولی عمری نزدیک به 70 سال را دارا می‌باشد. این نوع مفتول دارای سطحی صاف، صیقلی و براق است. قابلیت خم شدن و پیچیده شدن بالایی نیز دارد.

2. سیم مفتول گالوانیزه سرد

در روش تولید گالوانیزه سرد، فلز روی با سیستم آب‌کاری با برق الکترولیز روی سیم می‌نشیند. در نتیجه ضخامت روی کم بوده و چندان در مقابل رطوبت مقاوم نیست. اما در نوع گرم ضخامت روی بیش‌تر است و در نتیجه دیرتر زنگ می‌زند.

در روش گالوانیزه سرد، ضمن مقاوم کردن مفتول در برابر رطوبت و شکستگی، آن را منعطف هم میکند که با هدف جلوگیری از خوردگی فلز پایه یعنی فولاد و زنگ‌زدگی آن انجام می‌شود.

شما دوستان عزیز میتوانید برای سفارش این محصول از طریق سایت کندوها اقدام نموده و یا با مشاوران ما در تجهیزات زنبورداری یاس در تماس باشید.