لباس زنبورداری در بین لوازم زنبورداری محافظ زنبوردار در مقابل نیش های زنبور عسل است به همین دلیل یکی از ملزومات و واجبات زنبورداری، لباس زنبورداری به حساب می آید که باید همان ابتدای شروع کار و تهیه ی وسایل زنبورداری آنرا تهیه کرد.لباس زنبورداری در انواع مدل ها طراحی شده اند. به همین خاطر زنبورداران میتوانند به سلیقه خود حالت یکسره با کلاه یا حالت جداگانه آن را برای خود انتخاب کنند. جنس لباس زنبورداری اغلب اوقات از پارچه است که اکثر زنبورداران استفاده از لباس زنبورداری از جنس پارچه متقال را ترجیح میدهند.

انواع لباس زنبورداری

  • لباس زنبورداری فضایی
  • لباس زنبورداری یک تکه
  • لباس زنبورداری دو تکه

لباس زنبورداری فضايی

لباس زنبورداری فضایی یکی از پرفروش ترین و بهترین لباس های زنبورداری محسوب میشود که در کشور ما از محبوبیت خاصی برخوردار است. لباس زنبورداری فضایی از پیراهن زنبورداری متصل به کلاه مدل فضایی (که این کلاه به وسیله زیپ به پیراهن متصل شده است) و معمولا مستطیل شکل است و شلوار تهیه شده است. این نوع لباس چون شباهت زیادی به لباس فضانوردان دارد به این نام معروف شده است.

لباس زنبورداری فضایی در دو مدل موجود است:

1- مدل لباس زنبورداری فضایی یک تکه

2- مدل لباس زنبورداری فضایی دو تکه

لباس زنبورداری فضایی معمولا در دو رنگ سفید و زرد تهیه میشود( چون همانطور که مطلع هستید زنبورها به رنگ تیره حساس هستند و این میتواند سیستم عصبی آنها را تحریک کند.به همین دلیل برای تهیه لباس های زنبورداری از پارچه های با رنگ روشن استفاده میشود). این لباس  در کیفیت های متفاوت و در نتیجه قیمت های متفاوت تولید میشود، که زنبورداران عزیز میتوانند بسته به سلیقه و نیاز خود از بین انواع لباس یکی را انتخاب و خریداری بفرمایند.

این لباس ها بدون دستکش است که در صورت نیاز باید دست کش را تهیه بفرمایید.

در ادامه مقاله به این دو مدل لباس زنبورداری یک تکه و دو تکه نیز میپردازیم:

لباس زنبورداری یک تکه

در لباس زنبورداری یک تکه یا یک سره کلاه،بلوز و شلوار به هم متصل هستند به همین دلیل امکان نیش زدن زنبورها به زنبوردار کمتر است و بهتر هم روی بدن می ایستد، لباس یک تکه برای زنبوردارانی که مدت کمتری را در زنبورستان حضور دارند گزینه مناسب تر و بهتری است.

دوخت و طراحی این لباس در سه سایز: استاندارد، تپل و قد بلند است.

که بعضی از این مدل لباس دارای توری چند لایه در قسمت کمر جهت جلوگیری از تعریق بیشتر و تهویه بهتر میباشد و برای کار کردن طولانی در آفتاب که باعث اذیت شدن زنبوردار میشود گزینه مناسبی است چون خیلی خنک است.

لباس زنبورداری دو تکه

در این مدل از لباس زنبورداری بلوز و شلوار زنبورداری از هم جدا هستند و مزایا و معایب خود را نیز دارا است.

از مزایای این لباس پوشیدن آسان و سریعتر است. دو تکه بودن این لباس باعث میشود در زمانی که کار کمی در زنبورداری و کنار زنبورها دارید فقط لباس با کلاه آن را بپوشید.

از معایب آن در مقاسه با لباس یک تکه: محافظت کمتری در مقابله با نیش زدن زنبور ها دارد.

زمان های الزامی پوشیدن لباس زنبورداری

1. موقع برداشت عسل زنبور عسل.

2. کنه کشی زنبور عسل.

3. چک و بررسی شاخون زدن کلونی زنبور عسل.

4. اگر زنبور شما زنبورهای مهاجم هستند مجبور هستید همیشه لباس مخصوص زنبورداری را بپوشید مگر اینکه نژاد زنبورتان را تغییر دهید.