خرید و تهیه عمده لوازم و تجهیزات معمولا همراه با سود بیشتری برای خریدار همراه است، یکی از این لوازم دودی معمولی برای زنبورداری است.

در مرکز عسل یاس خرید و فروش انواع لوازم زنبورداری از جمله دودی زنبورداری انجام میگیرد.

که شما عزیزان جهت سفارش انواع محصولات و تجهیزات زنبورداری میتوانید با همکاران ما تماس گرفته و سفارش خود را ثبت نمایید.

دودی زنبورداری چیست؟

دودی یا smoker یکی از ابزارهای کار زنبورداری است که برای کاهش حملات زنبورها استفاده میشود با شروع دودهی، زنبورها محل خود را ترک کرده و حتی منطقه پرورش نوزادان خود را ترک میکنند.

دودی زنبورداری در ابعاد و شکل های مختلف ساخته میشوند اما کارکرد همه آنها یکسان است. در زنبورداری سنتی بسیاری از کشور ها استفاده از برگ درختان، چوب های پوسیده و یا ساقه برخی گیاهان جهت تولید دود استفاده میشود.

انواع دودی زنبورداری

دودی دارای انواع مختلفی است و قیمت هر کدام بر اساس جنس، نوع و مقاومت متفاوت است که”

شامل انواع زیر می شود:

1-دودی معمولی    2-دودی طرح فرانسوی     3- دودی استیل

جهت اشتعال دودی طرح فرانسوی: در حالی که سوخت را اضافه میکنید، پمپ دستگاه را مداوم فشار دهید تا اکسیژن لازم برای آتش فراهم شود و آتش ادامه یابد. برای جلوگیری از شعله ور شدن حتما سوخت را بتدریج اضافه کنید. توجه کنید که ممکن است بدنه دودی بسیار داغ شود بنابراین مراقب باشید انگشتان دست خود را نسوزانید.

جنس دودی معمولی و طرح فرانسوی یکی است فقط درب دودی آنها متفاوت است.اما دودی استیل با کیفیت تر است و دمنده قوی تری دارد و از لحاظ قیمت نیز گرانتر است.

کاربرد دودی زنبورداری

زنبورداران هنگام بازدید از کندو جهت کاهش رفتار تهاجمی کلونی از دود دادن زنبور عسل به وسیله دودی زنبورداری استفاده میکنند.

مواقعی مانند بازدید بهاری از کلونی ها، ارسال تغذیه کمکی به داخل کندوها، درمان بیماری ها، تعویض ملکه و …باید از دودی استفاده کرد.

بوی دود باعث میشود زنبورهای عسل فکر کنند خانه شان در حال آتش سوزی است. آنها به جای دفاع از کندو شروع به خوردن عسل میکنند و خود را برای ترک و پیدا کردن خانه جدید آماده میکنند.

بعد از اتمام بازرسی کلونی ها و توقف دود زدن، زنبورها به حالت عادی بازمیگردند. این دود به زنبورهای عسل آسیب نمیرساند فقط در حس بویایی آنها تداخل ایجاد میکند تا آنها در مقابل خطر واکنش نشان ندهند.

نحوه استفاده دودی زنبورداری

1-مقداری روزنامه مچاله کنید و داخل دودی بگذارید و روشن کنید.

2-از خورده چوب، شاخه های ریز و برگ های خشک شده استفاده کرده و روی روزنامه های شعله ور شده درون دودی قرار دهید ( حدود 3/4 دودی پر شود).

3-پمپ یا دمی دودی را چند بار فشار دهید و شاخه ها را هم بزنید تا خوب روشن شوند.

4-استفاده از دمی را انجام دهید تا دود سفید از سر دودی به خوبی خارج شود.

5-استفاده از دودزا باید حدود 5-10 دقیقه قبل از باز کردن کندو و در ورودی کندو باشد.

6-هنگام بررسی از کلونی، باید کمی روی قسمت های بالای قاب ها دود دمید.

استفاده از چند پاف یا دمش دودکن کندو کافیست و نیازی به دودی کردن چهار طرف کندو نیست.

زمان استفاده از دودی سعی کنید خیلی آرام این کار را انجام دهید. اگر به صورت ناگهانی و زیاد دود وارد کندو کنید، زنبورها را تحریک میکنید.

تحریک شدن زنبورها باعث حمله و نیش زدن زنبورها به شما میشود.

زمانی که زنبورها به پایین کندو هدایت شدند دیگر از دودی استفاده نکنید.