قیمت خرید و فروش کندوی چوبی یا پلاستیکی عسل در قالب یک کلنی قوی که در فصل پاییز و زمستان بیش تر از پنج قاب باشد، با توجه به نژاد ملکه و زنبورهای عسل تعیین می شود.
امروزه یکی از دغدغه های اساسی زنبورداران تازه کار و حتی باتجربه، چگونگی تهیه یک کندوی عسل مناسب به همراه یک کلنی زنبورعسل قوی و فعال بوده است تا بتوانند در میزان تولیدات بیشتر خود از فرآورده های زنبورعسل، گام مهمی را برداشته باشند.
در گذشته، زنبورداران از انواع کندوهای بومی که عمدتا از جنس حلب و یا گل بوده؛ بهره برداری می نموده اند که خب شاید در برخی از مواقع، اقداماتی چون، بازدید کندو و یا برداشت فرآورده های زنبورعسل، با دشواری هایی برای آنها همراه بود.
اما آیا می دانید که امروزه با ورود انواع کندوهای مدرن به صنعت زنبورداری، از آن دشواری های گذشته؛ کاسته شده و امروزه شاهد بیشترین بهره برداری از انواع کندوهای مدرن، به خصوص کندو عسل چوبی در کشور ما و حتی در دنیا هستیم؟

قیمت کندوی عسل

کندو عسل مدرن

بله امروزه انواع کندوهای مدرن که در دو نوع کندو چوبی و پلاستیکی، برای بهره برداری زنبورداران ساخته شده اند، مشخصات و ویژگی هایی داشته که توانسته اند زنبورداران را به نهایت بازدهی بالا در تولید فرآورده های زنبورعسل، به خصوص عسل طبیعی، برسانند.
کندو عسل چوبی، یکی از مناسب ترین و مشهورترین کندوهای مدرن بوده که از چوب درختان جنگلی، در تعداد طبقات گوناگون و به دو صورت کف باز و کف بسته، طبق سلیقه خود زنبورداران ساخته شده و به جهت قیمت مناسبی که داشته، از بیشترین بهره برداری برخوردار گردیده است.
گفتنی است که کندو عسل چوبی، قابل تعمیر مجدد حتی توسط خود زنبورهای موجود در کندو عسل بوده و به جهت آنکه سازگاری بیشتری را با هر نوع محیطی داشته، امروزه یکی از مناسب ترین کندوهای مدرن لقب گرفته است.
اما مزایایی چون، ضدعفونی کردن و شست و شوی آسان، مقاومت بیشتر در برابر حرارت و حمله حشرات موذی و سبکی وزن کندو عسل پلاستیکی، به تازگی بهره برداری از این کندوها را هم مورد توجه بسیاری از زنبورداران قرار داده است. اما چون عمدتا این کندوها از قیمت بیشتری برخوردار بوده، کمتر مورد بهره برداری قرار گرفته اند.
به طور کلی این خود زنبورداران هستند که می توانند با بهره برداری از این دو نوع کندو و آزمایش عملکرد آنها، مناسب ترین کندو عسل را برای حرفه ی خود، برگزینند.
اما همانطور که گفته شد، دغدغه ی دیگر زنبورداران، خرید به موقع و مناسب کلنی زنبورعسل بوده تا توانسته باشند بیشترین بهره برداری از فرآورده های زنبورعسل را صورت داده باشند. کلنی زنبورعسل، چگونه قیمت گذاری شده و بهترین زمان خرید آن، چه فصلی از سال است؟

قیمت کندوی عسل

خرید کلنی زنبورعسل

یک کلنی زنبورعسل، حاوی بیش از 50 هزار زنبور کارگر، 3 تا 4 هزار زنبور نر و یک زنبور ملکه می باشد که با تقسیم وظایف خود، توانسته انواع فرآورده های زنبورعسل مانند؛ عسل طبیعی، گرده گل و ژل رویال را تولید نمایند.
اما زنبورداران باید بدانند که هنگام خرید کلنی زنبورعسل، چه نکاتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. یک کلنی فعال زنبورعسل، دارای یک زنبور ملکه با سن جوانتر بوده که ملاک قیمت کلنی فعال هم، همین سن زنبور ملکه می باشد و زنبورداران باید به دنبال کلنی ای باشند که ملکه آن؛ تولید همان سال باشد.
نکته دیگر پیرامون خرید کلنی زنبورعسل، این است که فصل بهار، مناسب ترین زمان خرید کلنی بوده، چرا که گذراندن فصل زمستان سبب شده تا زنبورها، تشنه ی جمع آوری شهد از گل های گیاهان دارویی باشند و خب می تواند به تولیدات بیشتر زنبورداران، کمک شایانی نماید.
آن دسته از علاقه مندان به زنبورداری، که می خواهند برای اولین بار به این حرفه مشغول شوند بهتر است ابتدا از نژاد زنبورهایی که در منطقه زندگی شان بیش تر جواب داده و از آن راضی بوده اند، اطلاعاتی کسب کرده و بعد برای مشاوره و راهنمایی های بیش تر در مورد قیمت و دیگر جزئیات لازم برای خرید هرچه بهتر و سالم تر کلنی های زنبورعسل با ملکه های جوان، با کارشناسان معتبر در این حوزه ارتباط برقرار نمایند، تا با اطمینان خاطر و چشمانی باز وارد حرفه زنبورداری گردند.
منبع: بازار عسل ایران

قیمت کندوی عسل