کندوی عسل پلاستیکی نسبت به نوع چوبی به دلیل وزن سبک تر و راحتی حمل و نقل آن و همچنین جلوگیری از تغییرات ناگهانی دمای داخل کندو مورد توجه زنبورداران بوده و با قیمت مناسب قابل فروش می باشد.
گفتنی است علاوه بر این که در زنبورداری مهم ترین عامل ملکه و قدرت جمعیت می باشد، که در مقدار برداشت عسل و دیگر فراورده های آن موثر می باشند، اما کندوی عسل نیز بر کیفیت این کار تاثیر گذار است.
در گذشته زنبورداران از انواع کندوهای بومی که عمدتا از جنس حلب و یا سفال بود، بهره برداری خود را از انواع فرآورده های زنبورعسل صورت می دادند که خب در انجام برخی از امور نیز، دشواری هایی با آنها همراه بود.
آیا می دانید که امروزه با تحولی که در ساخت کندوهای عسل به وقوع پیوسته، کمی از دشواری ها و پیچدگی های این صنعت کاسته شده و می توانیم شاهد رونق بیشتر در این صنعت در دنیا و حتی در کشورمان باشیم؟ آیا با کندوهای مدرن آشنایی داشته اید و از قیمت آنها در بازار اطلاعاتی دارید؟

کندوی عسل

انواع کندوهای مدرن

شایان ذکر است که صنعت زنبورداری امروزی، با ورود انواع کندوهای مدرن، تبدیل به صنعتی مدرن گردیده و خب با توجه به اینکه زنبورداران از مزایای زیادی به هنگام بهره برداری از این کندوها برخوردار بوده، می توانند میزان تولیدات بهتر و بیشتری را از انواع فرآورده های زنبورعسل به خصوص عسل طبیعی، داشته باشند.
باید گفت که کندوهای مدرن به با نام کندوهای جعبه ای هم مشهور بوده اند، در دو نوع کندو عسل پلاستیکی و کندو عسل چوبی در بازار موجود بوده و کندوهای پلاستیکی به تازگی پا به عرصه ی صنعت زنبورداری گذاشته اند.
مشخصه ی بارز این کندوها، سبکی وزن و متحرک بودنشان می باشد که خب توانسته دست زنبورداران را در بسیاری از امور مانند جابجایی آسان کندوها و بازدید سهل تر، باز بگذارد و دیگر خبری از امور گاها دشوار و سخت نبوده است.
کندوهای چوبی از چوب درختان جنگلی و کندوهای پلاستیکی از پلاستیک و فوم ساخته شده اند. این کندوها در تعداد طبقات گوناگون و در دو نوع کف باز و کف بسته، طبق سلیقه زنبورداران، ساخته می گردند و گفتنی است که استفاده از سیستم کف باز، مزایای خوبی را دارا بوده است.
کندوهای چوبی امروزه به سبب قیمت ارزانتر و سازگاری بیشتر با هر نوع شرایط آب و هوایی، درصد بیشتری از بهره برداری را به خود اختصاص داده اند، اما در مقابل مزایایی که کندوهای پلاستیکی نسبت به کندوهای چوبی داشته، بهره برداری از این کندوها را هم خالی از لطف باقی نگذاشته است.

کندوی عسل

مزایای کندو عسل پلاستیکی

همانطور که متوجه شدید، یک کندو عسل پلاستیکی، از دو جداره پلاستیک و یک جداره فوم تشکیل شده و امروزه به تازگی مورد بهره برداری در صنعت زنبورداری دنیا قرار گرفته است و در حال حاضر از قیمت بیشتری نسبت به کندوهای چوبی، برخوردار می باشد.
اما با این وجود گفتنی است که کندوهای پلاستیکی می توانند مزیت هایی را نسبت به کندوهای چوبی دارا باشند و از آن دسته می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

  • این کندوهای از سبکی وزن بیشتری نسبت به کندوهای چوبی برخوردار می باشند.
  • کندوهای پلاستیکی قابل شست و شو و ضدعفونی کردن آسان تر می باشند.
  • این کندوها قابلیت استفاده از قابهای چوبی را داشته اند.
  • کندوعسل پلاستیکی مقاومت بیشتری را در برابر حرارت، رطوبت و حتی هجوم حشراتی چون موریانه داشته که کندوهای چوبی در این مورد از مقاومت کمتری برخوردار بوده اند.

به طور کلی عده ای از زنبورداران کندوهای چوبی را ترجیح می دهند و عده ای دیگر کندو های پلاستیکی را، که هر کدام دلایل خاص خود را دارند. اما می توان گفت که مشورت با زنبورداران باتجربه در این راستا، می تواند کمک شایانی را به انتخاب یک کندو عسل خوب به زنبورداران خصوصا تازه کار نماید.
در حال حاضر شما می توانید ضمن ارتباط داشتن با کارشناسان معتبر فروش انواع کندو عسل جدید، از لیست قیمت این کندوها به خصوص کندوهای پلاستیکی آگاه شده و خریدی آسان را صورت دهید.
منبع: بازار عسل ایران