آیا با انواع کندوهای عسل مدرن، آشنایی داشته اید؟ آیا می دانید که امروزه با توجه به اهمیت انتخاب یک کندو عسل خوب، انواع کندو عسل مدرن با قیمتی خوب توسط مراکز معتبر، به فروش می رسند؟
به جرئت می توان این ادعا را پذیرفت که امروزه ورود انواع کندوهای عسل مدرن به صنعت زنبورداری، از آن دشواری های فراوانی بهره برداری از کندوهای بومی کاسته و صنعت زنبورداری می تواند از رونق و پیشرفت خوبی برخوردار باشد.
شاید بارزترین نکاتی که در بهره برداری از کندوهای مدرن قابل ذکر بوده، سبکی وزن و امکان آسان جابجایی آنها می باشد که امروزه سبب شده تا میزان درصد بالایی از تولید فرآورده های زنبورعسل در اکثر زنبورداری های کشور، حاصل از بهره برداری این کندوهای مدرن بوده است.
در اکثر زنبورداری ها، در کنار این کندوهای مدرن، کندوهای بومی که بیشتر از جنس جلب بوده نیز مورد بهره برداری قرار گرفته اند، اما در استانی مانند همدان، عمر بهره برداری از کندوهای بومی به پایان رسیده و همواره از کندوهای مدرن بهره برداری صورت داده اند.
خب بنظر می رسد که زنبورداران باتجربه که در شرایط مشابه آب و هوایی از انواع کندوهای مدرن بهره برداری نموده اند، می توانند زنبورداران تازه وارد را در انتخاب مناسب ترین نوع این کندو، راهنمایی کنند و به طور کلی نمی تواند در بهره برداری از هر نوع کندو عسل مدرن، برتری خاصی را صورت داد.

آشنایی با کندوهای مدرن

گفتنی است که کندوهای مدرن، امروزه در دو نوع کندو عسل پلاستیکی و کندو عسل چوبی در بازار موجود بوده و مورد بهره برداری عمده قرار گرفته اند.
کندو عسل چوبی، کندویی ساخته شده از جنس چوب درختان بوده و به سبب آنکه سازگار با هر محیط و اقلیم بوده و از قیمت ارزانتری برخوردار می باشد، امروزه بیشتر از کندو عسل پلاستیکی، مورد بهره برداری قرار گرفته است.
درست است که کندوهای چوبی علاوه بر سازگاری با هر محیطی، از مزایایی چون قابل تعمیر بودن توسط خود زنبورها و کارآیی مطلوب بیش از 10 سال نیز برخوردار بوده، اما ویژگی ها و مشخصات موجود در کندوهای پلاستیکی هم می تواند قابل تأمل باشد. این مزایا عبارتند از:

  1. این کندوها هم می توانند در تعداد طبقه های گوناگونی ساخته شوند و گفتنی است که از میزان وزن سبک تری نیز برخوردار بوده اند.
  2. کندوهای پلاستیکی به راحتی قابل شستوشو و ضدعفونی کردن می باشند.
  3. مقاومت بالایی را در برابر حرارت و از همه مهمتر در برابر حمله حشرات موذی مانند موریانه داشته اند که این ویژگی در کندوهای چوبی وجود نداشته است.

با توجه به مشخصات و ویژگی هایی که انواع کندوهای مدرن داشته اند، شما زنبورداران می توانید ضمن مشورت با مشاوره های در این حوزه، انتخابی مناسب از این کندوها را برای بهره برداری، صورت دهید.
منبع: بازار عسل ایران