پرورش زنبور عسل یکی از حرفه های بسیار پر زحمت است. گاهی افرادی که در این حرفه مشغول به فعالیت هستند با وجود تمامی فعالیت ها و زحمت های خود نتایج خوب و سود زیادی را کسب نمی کنند. یکی از مهمترین عوامل موثر که زنبوردار باید به آن توجه کند این است که زنبور عسل های او از یک نژاد خوب باشند.

پرورش بهترین ملکه های اصلاح شده و فروش آنها در بازار کار را برای زنبورداران راحت کرده است. بهترین ملکه زنبور عسل را می توان از محل های پرورش این حشره خریداری کرد. تجهیزات زنبورداری یاس در زمینه فروش و پرورش ملکه زنبور عسل فعالیت گسترده ای دارد.

لطفا جهت تهیه ملکه زنبور عسل و دیگر محصولات تجهیزات زنبورداری یاس از طریق سایت کندوها و یا شماره تماس مجموعه ما اقدام نمائید.

ملکه زنبور عسل چیست؟

ملکه، مادر همه زنبور های کلنی و به عنوان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین افراد کندو شناخته شده است. ملکه از تخم بارور یا لارو ماده جوان کمتر از 3 روز بوجود می‌آید. سلول‌های ملکه معمولاً به صورت عمودی در سطح و حاشیه شان‌ها ساخته می شود در صورتی که سلولهای زنبورهای کارگر و نر به صورت افقی قرار دارند.

ملکه باکره تقریباً نزدیک به یک هفته آماده جفتگیری می‌شود و در یک روز آفتابی و معمولا بعداز ظهر از کندو خارج شده و در آسمان و در محل تجمع زنبورهای نر، حداقل با 10 عدد زنبور نر جفتگیری کرده و در حالتی که اندام تناسلی آخرین زنبور نر به عنوان علامت جفت‌گیری در واژن آن است. به کندو باز می‌گردد و دو روز بعد تخم گذاری را شروع می نماید.

ملكه زنبورعسل به سادگي از كارگران و زنبور نر مشخص مي‌شود. ملكه نسبتاً درشتر و درازتر از كارگران و نر است، ولي پهن‌تر از آنها نيست. از آنجا كه شكم ملكه طويل و در سطح زيرين پهن است، طول بال‌هايش نسبت به بدن از بال كارگرها و زنبورهاي نر كوتاه‌تر است. نيش ملكه كمي خميده است و نسبت به نيش زنبور كارگر دندانه‌هايي دارد كه فقط براي از بين بردن ملكه‌هاي رقيب بكار مي‌رود. حركت ملكه در مواقع عادي ملايم است ولي در مواقع ضروري مي‌تواند با سرعت حركت كند.

جنسیت ملکه ماده بوده و مهم‌ترین وظیفه‌اش تخم‌گذاری می‌باشد. ملکه به عنوان رهبر کندو محسوب می‌شود.

چگونه ملکه پرورش دهیم؟

برای پرورش ملکه در ابتدا یک کلنی ده قاب فول را برای کندوی استارتر یتیم می کنیم. می توانید ملکه آن را با دو قاب به عنوان بچه مصنوعی استفاده کرده و با جای دیگری منتقل کنید.

سپس از کلنی های قوی تر دیگر حداقل دو قاب شفیره در حال تولد را به کندو یتیم شده داده تا پر ازدحام تر شده و جمعیتش بیشتر شود. چهار روز صبر می کنیم تا کندوی یتیم ما شاخون بزند و خوب احساس یتیمی کند، بعد از چهار روز شاخون ها را تراشیده ژله آن را جهت استفاده برای پیوند جمع می کنیم.

قاب های کندو استارتر را مرتب و سازماندهی می کنیم به طوری که قاب تخم هایی لارو دار در یک جا و سپس شفیره و بعد هم قاب عسل چیده شوند .

برای پیوند ابتدا تیرک های پیوند که سلول های پیوند را با آن مونتاژ کرده ایم یا سلول مومی را که به آن نصب است را جهت پذیرش خوب و هم بو شدن داخل کندو یتیم شده (پرستار) قرار می دهیم و معمولا پس از یکی دو ساعت می شود آن را خارج کرده و جهت پیوند استفاده کرد.

برای تامین رطوبت یک کتری آب را روی اجاق می گذاریم تا با جوشیدن و بخار کردن رطوبت تامین شود. ژله جمع آوری شده را کمی رقیق می کنیم حالا به هر سلولی قطره ای از ژل رقیق شده می چکانیم طوری که لارو پیوندی غرق نشود.سپس لارو ۱۵ ساعته را انتخاب میکنیم.

لاروهایی که کمی خم هلال دارند و از پشت خمیدگی، با احتیاط از زیر آن با قاشق پیوند برداشته و بدون اینکه در ژله فرو ببریم یا پشت و رو کنیم به همان حالت که برداشته ایم را روی ژل شناور بگذاریم و قاشق را کمی عقب کشیده تا مطمئن شویم لارو بسلامت جدا شد و جایش قرار گرفته است.

تا تیرک مورد نظر کامل پیوند انجام شود سپس در قاب پیوند قرار داده و به کندو استارتر معرفی می کنیم . پس از چهار ساعت هر سلول که لارو داشت یعنی پذیرش شده و می شود حتی به کندو پرستار منتقل کرد.

کندوی پرستار می تواند ملکه داشته باشد یک کلنی بالای پانزده قاب را ملکه اش را در بدنه با جداکننده ملکه محصور کرده و دو قاب لارو جوان را به طبق منتقل می کنیم تا پرستار زیادتری بالا بیاید حالا قاب های پیوندی قبول شده توسط استارتر را می توان به پرستار منتقل نمود و ۱۰ روز بعد همگی سلول-هایی که شاخون دربسته آماده تولد می شوند را با محافظ شاخون محصور می کنیم تا اگر پس و پیش متولد شوند ملکه های جوان همدیگر را نکشند.

وسایل پرورش ملکه

برای پرورش ملکه نیاز به یک سری وسایل از جمله: سوزن پیوند ملکه زنبورعسل، سلولهای پیوندی ، ژل رویال، فضای مناسب پرورش ملکه و نیز یک قاب سیاه که تمیز و سالم است.

تجهیزات زنبورداری یاس انواع تجهیزات و وسایل مورد نیاز یک زنبوردار را تولید و عرضه می کند که با کیفیت و ضمانت فروش همراه هستند.