آیا با انواع کندو عسل مدرن و ویژگی های آنها آشنایی داشته اید؟ آیا می دانید که در کدام سایت های معتبر، می توانید از لیست قیمت انواع این کندوها آگاهی پیدا کنید؟
کندو عسل خوب و مناسب شرایط آب و هوایی و اقلیمی در یک منطقه، می تواند اثرگذاری بسیار مطلوبی را در تولید هر چه بهتر و با سلامت تر انواع فرآورده های زنبورعسل به خصوص عسل طبیعی را به دنبال داشته باشد و یا شاید کمی هم از دشواری های موجود در روند زنبورداری نیز بکاهد.
بنظر می رسد که امروزه با ورود انواع کندوهای مدرن و جعبه ای به صنعت زنبورداری، می توان این انتظار را داشت که زنبورداران با انجام اقداماتی آسان تر، موفق به تولید میزان مطلوبی از انواع فرآورده های زنبورعسل برسند و دیگر دشواری های موجود در کندوهای بومی را دارا نبوده اند.
کندوهای بومی عمدتا از نوع کندوهای سفالی، گلی و یا حلبی بوده و مشخصات و ویژگی هایی چون بازدید و جابجایی آسان و حتی آسانی در برداشت عسل طبیعی را دارا نبوده و این کندوهای مدرن می باشند که این امکانات را برای زنبورداران امروزی فراهم آورده اند.
امروزه کندوهای مدرن که به کندوهای جعبه ای مهم مشهور بوده اند، در دو نوع کندو عسل پلاستیکی و کندو عسل چوبی در صنعت زنبورداری مشهور بوده اند که بهره برداری هر یک از این کندوها، توانسته مزایا و مشخصات خاص آن کندو را به همراه داشته باشد اما خب گفتنی است که زنبورداران باتجربه در ایران، کندو عسل چوبی را مناسب ترین نوع کندو در پرورش زنبورعسل در ایران دانسته اند.

کندوهای مدرن و جدید

همانطور که متوجه شدید، با ورود کندوهای مدرن به صنعت زنبورداری، مزایا و ویژگی هایی چون بازدید آسان کندو و یا حمل و نقل و نگهداری آسان آنها، مورد توجه زنبورداران قرار گرفت و امر پیچیده زنبورداری، تبدیل به امری آسانتر گردید.
کندو عسل چوبی، کندویی از جنس چوب درختان جنگلی و یا درخت تبریزی بوده که در دو نوع کف باز و کف بسته، در تعداد طبق های گوناگون ساخته شده و می تواند با توجه به سازگاری بیشتری که با هر محیط و اقلیم داشته، کارآیی و عملکردی خوب و بیش از 10 ساله را دارا باشد.
شایان ذکر که کندوهای چوبی حتی قابل تعمیر توسط خود زنبورهای عسل بوده اند و این نوع کندوها از میزان بره موم بیشتری برخوردار می باشند.

کندو عسل مدرن

کندو عسل پلاستیکی هم که به تازگی وارد این صنعت گردیده، با مزایایی چون، قابلیت ضدعفونی کردن و شستوشو برخوردار بوده و می تواند مقاومت بیشتری را در برابر حرارت، رطوبت و حمله حشراتی چون موریانه را دارا باشد.
با این حال گفته می گردد که کندوهای پلاستیکی از وزن سبک تری برخوردار بوده، اما چون قیمت بالاتری نسبت به کندوهای چوبی داشته و شاید سازگار با هر شرایط محیطی نبوده اند، از موارد بهره برداری کمتری در کشور ما مواجه می باشند.
خوشبختانه شما می توانید از طریق سایت های معتبر اینترنتی، ضمن مشاهده انواع کندوهای مدرن و ویژگی های انواع آنها، لیست قیمت آنها را مشاهده کرده و خریدی آگاهانه را صورت دهید و در ضمن می توانید با کارشناسان در این حوزه نیز، ارتباطی مستقیم داشته باشید.
منبع: بازار عسل ایران