کندو های جعبه ای زنبورعسل معمولا به دو صورت چوبی و پلاستیکی تولید می شوند و از لحاظ مزیت و قیمت فروش نسبت به هم فرق داشته و همراه با کلنی زنبورعسل و سایر لوازم مرتبط قابل عرضه می باشد.
در گذشته زنبورداران از انواع کندوهای بومی که عمدتا از جنس گل، سفال و یا جلب تولید شده بودند، بهره برداری صورت می دادند و امروزه هم در برخی از مراکز زنبورداری ها، در کنار کندوهای جدید و مدرن، درصد کمی هم از میزان تولید فرآورده های زنبورعسل، به این کندوهای بومی اختصاص داشته است.
بله معروف ترین کندو هایی که امروزه در ایران متداول شده و استفاده می شود، کندوهای جعبه ای یا کندو های مدرن می باشند. جنس آن ها تخته است ولی به تازگی نوع پلاستیکی آن نیز به بازار وارد شده است.
پس امروزه زنبورداران از دو نوع کندو عسل مدرن، بهره برداری می کنند که عبارتند از:

  1. کندو عسل چوبی.
  2. کندو عسل پلاستیکی.

گفتنی است که کندو جعبه ای، قابل باز کردن بوده بنابراین به هنگام لزوم می توان قاب هایش را بیرون آورد. این نوع از کندو ها مثل جعبه از چهار تخته و یا دیواره، یک کف و یک سقف تشکیل شده اند. قیمت فروش آن ها نیز براساس تعداد زنبورهای عسل، نوع و سن ملکه و … متغیر می باشد.
ملاک مهمی که در انتخاب کندوهای مدرن وجود داشته، سبکی وزن آنها و متحرک بودنشان است که بهره برداری از این کندوها را موثر در رونق صنعت زنبورداری قرار داده است.

کندو عسل چوبی

این کندوها که نسبت به کندوهای پلاستیکی، از قیمت پایین تری برخوردار بوده و زمان طولانی تری از بهره برداری آنها می گذرد، به گفته بسیاری از زنبورداران ایرانی، مناسب ترین نوع کندو عسل در شرایط گوناگون محیطی و اقلیمی بوده اند.
کندو عسل چوبی عمدتا از چوب سفید درختان و در تعداد طبقات گوناگونی ساخته شده که گفتنی است با رعایت نکات نگهداری این کندوها، می توان انتظار بازدهی چیزی بین 10 تا 12 سال از این کندوها را داشت.
شایان ذکر است که کندوهای چوبی، در دو نوع کف باز و کف بسته بهره برداری می گردند که استفاده از سیستم کف باز، حتی در فصل زمستان هم توانسته مورد کارآیی زنبورداران نیز قرار بگیرد.

قیمت کندو عسل

کندو عسل پلاستیکی

این کندوها که به تازگی پا به عرصه زنبورداری گذاشته اند، از دو جدار پلاستیک و یک جدار فوم تشکیل شده اند که گفتنی است، قیمت بالایی آنها، میزان بهره برداری کمتری را برای این کندوها، به وجود آورده است.
اما باید گفت که کندو عسل پلاستیکی، دارای مزایای ذیل نسبت به کندوهای چوبی نیز می باشد:

  1. این کندوها به راحتی قابل شست و شو و ضدعفونی کردن می باشند.
  2. کندوهای پلاستیکی از وزن سبک تری برخوردار بوده اند.
  3. مقاومت بیشتری را در برابر عواملی چون، حرارت، رطوبت و به خصوص حمله حشراتی چون موریانه را داشته اند.
قیمت کندو عسل

با توجه به مشخصات و ویژگی های کندوهای مدرن، شما می توانید با ارتباط داشتن با مراکز معتبر فروش انواع کندو عسل در سراسر کشور؛ بهترین کندو زنبورعسل را با قیمت مناسبی خریداری کنید.
منبع: بازار عسل ایران