آیا می دانید که یک کندو عسل چوبی خوب ساخته شده از چوب درختان جنگلی، می تواند با تمامی شرایط محیطی سازگاری داشته باشد و بازدهی مناسبی را دارا بوده است؟ آیا از نرخ قیمت آن آگاهی دارید؟
زنبورداران در مراکز زنبورداری های خود، همواره با جدی ترین دغدغه ای که مواجه بوده، تهیه یک کندو عسل مناسب می باشد، چرا که می دانند این تجهیز، چقدر می تواند در کیفیت یک محصول تولیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد و حتی برخی از امور سخت و پیچیده زنبورداری را آسانتر نماید.
اما آیا شما زنبورداران به خصوص تازه کار، می دانید که با ورود انواع کندوهای مدرن به صنعت زنبورداری، بسیاری از امور دشوار زنبورداران، سهل تر گردیده و می توانند طبق پیشنهاد و سلیقه خود زنبورداران، در تعداد طبقات گوناگون نیز ساخته شوند؟
بله صنعت زنبورداری هم امروزه تبدیل به یک صنعت مدرن شده و شاهد ورود انواع کندوهای مدرن یا جعبه ای، مانند کندو عسل چوبی و کندو عسل پلاستیکی به این صنعت بوده ایم. در گذشته زنبورداران عمدتا از کندوهای گلی و یا حلبی بهره برداری می نموده اند که خب با دشواری هایی هم همراه بود و این کندوهای مدرن، از مزایای بیشتری برخوردار می باشند.
اما آیا می دانید که یک کندو عسل چوبی، چگونه ساخته شده و چرا به اعتقاد بسیاری از زنبورداران، این کندو عسل چوبی، مناسب ترین کندو عسل برای بهره برداری بوده است؟

ساخت کندو عسل چوبی

ارگانیک و کاملا طبیعی بودن فرآورده های زنبورعسل، به خصوص عسل طبیعی، نیازمند وجود یک کندو عسل کاملا طبیعی بوده و از این حیث، می توان کندوهای چوبی را که از چوب درختان جنگلی ساخته شده اند را مناسب ترین کندو مدرن به شمار آورد.
بله کندوهای چوبی در کشور ما، عمدتا از چوب سفید و یا چوب درخت تبریزی ساخته شده و حتی گفتنی است در شرایط اقلیمی گوناگونی در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته و عملکرد خوبی را برای زنبورداران داشته است.
کندو عسل چوبی قابل تعمیر توسط خود زنبورهای موجود در کندو عسل بوده و به همین سبب گفتنی است که اگر در استاندرادترین نوع خود ساخته شده باشد، می تواند طول عمری بیش از 10 سال را داشته باشد.
اما خب از طرفی بایستی اشاره داشت که به سبب مقاومت کمی که این کندوها در برابر هجوم حشراتی چون موریانه داشته اند، بایستی تدابیری مهم در راستای نگهداری این کندوها اندیشیده گردد که خب به سبب سبکی وزن و جابجایی آسان آنها، این نگرانی هم چندان به چشم نمی آید.

انواع کندوی عسل

زنبورداران می توانند طبق میزان تولیدات خود و بنا به سلیقه، کندو عسل چوبی را در تعداد طبقات مختلف و یا در دو نوع کف باز و کف بسته، سفارش ساخت دهند. شایان ذکر که بهره برداری از سیستم کف باز در بسیاری از کشورهای صنعتی صورت گرفته و حتی می تواند در فصل زمستان هم از مزایای خوبی برخوردار باشد.
ناگفته نماند که نوع دیگر کندوهای مدرن، یعنی کندوهای پلاستیکی هم از مزایایی نسبت به کندوهای چوبی برخوردار بوده، اما به طور کلی می توان گفت که در بیشتر مواقع وزنی برابر کندوهای چوبی داشته و از قیمت بالاتری هم برخوردار می باشند.
درست است که بسیاری از زنبورداران باتجربه در کشور، بهره برداری از کندوهای چوبی را در ایران مناسب تر می دانند؛ اما زنبورداران بایستی با مشاهد عملکرد و بازدهی این کندوها، خودشان مناسب ترین کندو عسل را انتخاب کنند و در این میان از مشورت با زنبورداران باتجربه نیز غافل نگردند.
برای آنکه بهترین و مناسب ترین کندو عسل چوبی را با قیمت خوبی خریداری کنید، می توانید با مشاورین در این حوزه، ارتباط مستقیم تلفنی و یا ایمیل داشته باشید.