زنبور عسل شهد گل را از طبیعت جمع آوری می کند و داخل سلول های مومی قاب کندو ذخیره می کند ، زنبورداران برای برداشت و فروش عسل خود، مجبور به خارج کردن عسل از داخل این سلول ها هستند.

برای خارج کردن عسل از داخل سلول های مومی از دستگاه اکستراکتور یا همان عسل گیر استفاده می شود. دستگاه اکستراکتور تشکیل شده است از یک بدنه که معمولا از جنس استیل هست، یک شیر در پایین دستگاه که مخصوص تخلیه عسل است، گیربکس دستگاه که در بالای آن تعبیه شده و یک توری داخل مخزن که محل قرار گیری شان های عسل است.

در قدیم اکستراکتورها بیشتر در سایز چهار قاب تولید می شدند، اما امروزه در ابعاد بزرگتری هم تولید می شوند که اکثرا با گیربکس برقی عرضه می شوند.

این دستگاه در انواع گوناگون و قیمت مختلف در بازار عرضه می شود.

انواع اکستراکتور

دستگاه اکستراکتور عسل یا عسل گیر در دو نوع تولید و ساخته و به بازار عرضه می شود:

1- برقی : در اکستراکتور برقی یک موتور در بالای دستگاه قرار دارد در واقع این نوع استراکتورها با انرژی برق کار می کنند و میزان تولید و تخلیه ی شانها با دقت بیشتری انجام میگرید. اکثر اکستراکتور های برقی به خاطر حجم کاری بالا به صورت هشت قاب و بالاتر تولید میشوند

2- دستی : این نوع از دستگاه اکستراکتور در خود زنبورستان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد چون معمولا در مناطقی که زنبورستان قرار دارد دسترسی به برق وجود ندارد. بیشتر اکستراکتور های دستی از نوع 4 قاب و 6 قاب تولید میشوند. اکستراکتور دستی دارای یک دسته است که با چرخاندن آن عمل عسل گیری انجام میشود.

در مقایسه دو نوع اکستراکتور دستی و برقی می توان بیان کرد:
1- از نظر سازه ای کاملا یکسان هستند.
2- به خاطر وجود موتور ، گیربکس بزرگتر و درایو اکستراکتور برقی دو برابر دستی وزن دارد و جابجایی آن کمی سخت است.
3- پک موجود در استراکتور برقی آن را گران کرده است.
4- استراکتورهای برقی نیاز به برق شهری دارند.
5- برداشت عسل با استراکتور های برقی بسیار راحتتر بوده و هیچ گونه خستگی ندارد.
6- عسل بیشتری با اکستراکتور برقی میتوان برداشت کرد.

اکستراکتور از یک مخزن، گیربکس، یک سبد که شان ها در آن قرار می گیرد و یک شیر که برای تخلیه عسل از داخل مخزن در پایین آن تعبیه شده است تشکیل می شود.

درون دستگاه اکستراکتور، یک توری سیمی وجود دارد که شان ها روی آن قرار داده شده و کار با دستگاه پس از آن آغاز می شود.

برای مثال نحوه استفاده از اکستراکتور چهار قاب را توضیح میدهیم:

برای گذاشتن قاب ها داخل اکستراکتور اول باید درپوش خانه های عسل برداشته شود. برای این کار از چنگال پولک تراش یا کاردک استفاده می شود. برای حفظ تعادل، قاب هایی که روبه روی هم قرار می گیرند باید تقریبا هم وزن باشند. سرعت چرخش اکستراکتور باید کم باشد و به تدریج زیاد شود. بعد از تخلیه مقداری از عسل یک طرف شان باید آن را برگرداند وبعد دوباره این کار را انجام داد.

این کار برای جلوگیری از شکستن شان ها انجام می شود. سپس در آخرین مرحله عسل از طریق شیر تخلیه خارج شده و در ظرف مناسب بسته بندی میشود.

 

قیمت دستگاه اکستراکتور

قیمت اکستراکتور عسل از فاکتورهای زیادی از جمله میزان عرضه در بازار، کیفیت، نام برند، حجم خرید، نرخ روز ارز، نرخ تورم و غیره تاثیر می پذیرد. برای اطلاع از آخرین قیمت روز اکستراکتور عسل می توانید با مشاوران فروش لوازم و تجهیزات زنبورداری یاس از طریق شماره درج شده در صفحه اقدام نمائید.

همچنین دستگاه اکستراکتور با توجه به ظرفیت آن و جنس مواد اولیه به کار رفته در آن دارای قیمت های مختلفی می باشد.

ظرفیت اکستراکتور بر اساس تعداد قابی که بر روی آن نصب می شود تعیین می شود. مثلا: اکستراکتور چهار قاب، شش قاب و دوازده قاب.
از طرفی ضخامت و جنس ورق به کار رفته در ساخت بدنه آن نیز، تأثیر مستقیم در افزایش قیمت آن دارد ، معمولاً در ساخت اکستراکتور از ورق با ضخامت 0.4 میلیمتر، 0.5 میلیمتر و 0.6 میلیمتر استفاده می شود.

معمولا قیمتاکستراکتور دستی ارزانتر از انواع برقی آن است.

فروش دستگاه اکستراکتور

مجموعه تجهیزات زنبورداری یاس عرضه کننده انواع مختلف دستگاه اکستراکتور عسل می باشد که این دستگاه را در ابعاد و ظرفیت های مختلف و با تنوع در جنس مواد اولیه تولید می کند.

در این مجموعه خرید و فروش دستگاه اکستراکتور عسل به صورت عمده نیز انجام میشود.

شما عزیزان میتوانید برای سفارش انواع اکستراکتور عسل دستی و برقی و همچنین دیگر تجهیزات و لوازم زنبورداری به سایت کندوها مراجعه نمایید و یا اگر نیاز به مشاوره دارید با مشاوران فروش ما در مجموعه تجهیزات زنبورداری یاس از طریق شماره درج شده در پایین صفحه در تماس باشید.