آیا می دانید که بهترین کندو عسل برای حرفه ی زنبورداری، کدام است؟ آیا انواع کندوهای عسل جدید را دیده اید و از قیمت خرید آن در بازار، آگاهی داشته اید؟
با توجه به اهمیت مصرف فرآورده های ناب زنبورعسل برای انسان ها و نقش فزاینده ی آنها در سلامت جامعه، بدون شک صنعت زنبورداری مورد توجه بسیاری از علاقه مندان بوده و تجارتی ناب را در دنیا داشته است.
یکی از امکانات و تجهیزاتی که برای تولید انبوه تر و هر چه بهتر و بیشتر انواع فرآورده های زنبورعسل مورد نیاز بوده، یک کندوی مناسب می باشد که از گذشته تا به امروزه، دستخوش تغییراتی گردیده است.
همانطور که می دانید یک کندو عسل محل زندگی بیش از هزاران زنبور بوده و که توانسته اند با انجام گرده افشانی ها و جمع آوری شهد گل ها، با ذخیره سازی در کندو عسل، فرآورده ای مفید را در آینده بدست دهند که امروزه خواص درمانی و تغذیه ای آنها بر هیچکس پوشیده نیست.
در گذشته انواع کندوهای زنبورعسل، از موادی چون گل، سفال و یا حلب ساخته می شد که به کندوهای بومی شهرت داشته اند. گفتنی است که استفاده از کندوهایی با سفال، می توانست در تولید عسلی ارگانیک نیز یکی از عوامل تأثیرگذار باشد.
اما امروزه اگر چه که از کندوهای بومی هم در بهره برداری از محصولات زنبورعسل، استفاده می گردد، باید گفت که سهم بیشتر این بهره برداری، امروزه به کندوهای مدرن و جدید اختصاص داشته که می توانند مشخصات بهتری را نسبت به کندوهای بومی داشته باشند. شایان ذکر است که در برخی از مناطق، حتی دیگر از کندوهای بومی هم بهره برداری نمی کنند.

بهترین کندو عسل جدید

گفتنی است که امروزه صنعت زنبورداری، شاهد تولید انواع کندوهای جدید و مدرن بوده که در دو نوع کف باز و کف بسته با تعداد طبقات گوناگون، ساخته شده اند. انواع کندوهای جدید عبارتند از:

  1. کندو عسل چوبی.
  2. کندو عسل پلاستیکی.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کدام نوع از کندوهای مدرن، بهترین کندو عسل بوده و در ایران از کدام یک از این کندوها بهره برداری بیشتری صورت گرفته است؟ آیا قیمت خرید کندو عسل هم برایتان مهم می باشد؟

بهترین کندو عسل

مقایسه کندوهای جدید

همانطور که متوجه شدید، کندوهای جدید که با نام کندوهای جعبه ای نیز شهرت داشته اند، از جنس چوب و پلاستیک ساخته شده و مورد بهره برداری زنبورداران قرار گرفته اند.
بایستی گفت که کندو عسل چوبی، نوعی کندوی ساخته شده از چوب درختان جنگلی بوده که با میزان کارآیی نسبتا خوب، شرایط سازگاری با هر منطقه ای در کشور ما را داشته و از قیمت خوبی هم برخوردار بوده است.
در مقابل کندو های پلاستیکی، دارای مزایایی چون قابل شست و شو و ضدعفونی کردن، مقاوم در برابر حشرات موذی چون موریانه و وزن سبک تری هستند. اما گفتنی است که عمدتا این نوع کندوها، نمی توانند شرایط سازگاری با هر محیطی را داشته باشند و اینکه حتی از قیمت بالاتری نیز در برخی از بازارها برخوردار می باشند.
در مجموع باید گفت که این خود زنبورداران هستند که می توانند با بهره برداری از هر یک از این نوع کندوها، مناسب ترین کندو عسل را برای خود انتخاب کنند و نمی توان برتری خاصی را نسبت به این دو، قائل شد.
برای خرید بهترین کندو عسل با قیمت مناسب، می توانید با مشاورین و نمایندگان در این حوزه، ارتباط مستقیم داشته باشید.
منبع: بازار عسل ایران