آیا می دانید که انواع کندو عسل مدرن و جعبه ای، چه مزایا و معایبی داشته اند؟ چگونه می توان از قیمت خرید این کندوها در بازارهای ایران، آگاهی پیدا کرد؟
از جلمه دغدغه های اساسی و مهمی که هر زنبورداری با آن مواجه شده، تهیه یک کندو عسل مناسب و خوب بوده تا بیشترین بازدهی و عملکردی مطلوب را برای تولیدات هر چه بهتر و بیشتر از فرآورده های زنبورعسل به خصوص عسل طبیعی را برای زنبورداران، تضمین کرده باشد.
گفتنی است که در گذشته، زنبورداران از انواع کندوهای بومی مانند کندوهایی ساخته شده از گل، سفال و یا حلب بهره برداری می نموده اند و مانند دیگر صنایعی که از پیشرفت و مدرن شدن برخوردار نبوده؛ از سختی ها و دشواری هایی هم در حین انجام اقدمات گوناگون، به خود دیده بودند. اما خوشبختانه با ورود انواع کندوهای مدرن به این صنعت ارزشمند، سبب رونق جدی در تولیدات زنبورداران و آسانی برخی از امور گردیده است. گفتنی است که سبکی وزن و متحرک بودن این کندوها، از جمله بارزترین مزایای این کندوها بوده که زنبورداران را در انجام بسیاری از امور، آسوده خاطرتر نموده است.
اما خب باید گفت که کندوهای مدرن هم از مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر برخوردار بوده و نمی توان به طور قطع به یقین، این کندوها را ایده آل ترین نوع کندو عسل به شما آورد، اما خب توانسته در صنعت زنبورداری امروزی، از نقش بسیار فزاینده ای برخوردار باشد.
کندو عسل مدرن که با نام کندو عسل جعبه ای هم مشهور بوده، در دو نوع کندو عسل چوبی و کندو عسل پلاستیکی مورد بهره برداری توسط تمامی زنبورداران قرار گرفته که خب البته در کنار این کندوها، از کندوهای بومی هم بهره برداری هایی نیز صورت داده اند. اما آیا می دانید که برای زنبورداری شما، کدام یک از این دو نوع کندو عسل مدرن، مناسب تر است؟

خرید کندو عسل

مقایسه کندوهای مدرن

همانطور که متوجه شدید، امروزه انواع کندوهای مدرن با ورود خود به صنعت زنبورداری، رونقی جدی در این حرفه صورت داده اند و کمتر مراکز زنبورداری وجود داشته که از این کندوها بهره برداری صورت نداده باشد.
یک کندو عسل چوبی، از چوب درختان جنگلی و از موادی کاملا طبیعی و یک کندو عسل پلاستیکی، از دو لایه پلاستیک و یک لایه فوم ساخته شده اند که در همین ابتدای کار، به سبب مواد اولیه کاملا طبیعی کندوهای چوبی، این کندوها را کندوهایی مناسب تر دانسته اند.
اما باید گفت که مقاومت بیشتر کندوهای پلاستیکی در برابر تمامی عواملی چون رطوبت، حرارت و مهم تر از آنها، حمله حشرات موذی مانند موریانه و آسانی شست و شوی این کندوها، سبب شده تا زنبورداران را به تأمل بیشتر در بهره برداری از انواع کندوهای مدرن وا دارد.
کندوهای چوبی، سازگاری بیشتری با اغلب مناطق و اقلیم های گوناگون داشته و حتی جالب است بدانید این کندوها می توانند توسط خود زنبورها، تعمیر شده و بازدهی چیزی بیش از 12 سال را داشته باشند.
در بسیاری از موارد، وزن کندوهای چوبی و پلاستیکی در تعداد طبقات گوناگون، تفاوت آنچنانی نداشته، اما خب باید گفت کندوهای پلاستیکی، امروزه از قیمت بیشتری برخوردار بوده اند.
نکته ی آخر اینکه این کندوهای جدید و جعبه ای، امروزه در دو نوع کف باز و کف بسته مورد بهره برداری قرار می گیرند و گفتنی است، بهره برداری از سیستم کف باز، می تواند در موارد گوناگونی مانند عدم ایجاد طوبت در کندو به سبب سرمای فصل زمستان و سلامت فرآورده های زنبورعسل، از ارزشمندی خاصی برخوردار باشد.
در پایان باید گفت که بهتر است زنبورداران تازه کار، از مشورت با زنبورداران باتجربه که از این کندوها در شرایط مشابه آب و هوایی منطقه ی فعالیت آنها بهره برداری نموده اند، مناسب ترین نوع کندو عسل را انتخاب کنند و به طور کلی نمی توان برتری خاصی را برای هر یک از این دو نوع کندو عسل در نظر گرفت.
برای آگاهی از لیست قیمت انواع کندو عسل جدید جعبه ای در بازارهای ایران، می توانید با کارشناسان و مشاورین در مراکز معتبر فروش، ارتباط داشته باشید.
منبع: بازار عسل ایران