آیا می دانید که انواع کندو عسل مدرن چه ویژگی هایی داشته اند؟ چگونه می توان از قیمت انواع این کندوها در بازارهای سراسر کشور، آگاهی پیدا کرد؟
کندو عسل، محلی برای زندگی بیش از 100 هزار انواع زنبورهای نر، کارگر و یک زنبور ملکه بوده که با فعالیت شبانه روزی زنبورهای کارگر، می توان کندو عسل را محلی برای ذخیره سازی و استفاده در آینده نیز نام داد.
بله زنبورهای کارگر، با جمع آوری شهد انواع گل های گیاهان دارویی در یک منطقه، آن در شان های عسل در کندو، ذخیره سازی کرده تا ماده ای ارزشمند به نام عسل طبیعی، بدست آید که ارزشمندترین و پرخاصیت ترین ماده ی غذایی و دارویی در دنیا لقب گرفته و مصرف کنندگان بیشماری را در جهان داشته است.
برداشت عسل از کندوها، از زمان های گذشته تا به امروزه، دستخوش تغییراتی شده و هر چه زمان می گذرد، شاهد مجهز شدن صنایع زنبورداری در دنیا بوده ایم که می تواند به تولیدات هر چه بیشتر و بهتر انواع فرآورده های زنبورعسل، به خصوص عسل طبیعی، کمک شایانی نماید.
در گذشته انواع کندوهای بومی از جنس گل و یا سفال مورد بهره برداری قرار می گرفت و امروزه شاهد تولید و ساخت انواع کندوهای مدرن بوده ایم که بیشترین سهم هر زنبورداری را در بهره برداری از انواع فرآورده های زنبورعسل، داشته اند.
کندو عسل مدرن امروزه در دو نوع کندو عسل چوبی و کندو عسل پلاستیکی ساخته شده که با توجه به ویژگی ها و مشخصاتی که داشته اند، هر یک از آنها در شرایط گوناگونی مورد بهره برداری قرار گرفته اند. در ادامه شما می توانید با مشخصات و ویژگی های هر کدام از این دو نوع کندو عسل، آشنایی پیدا کنید.

کندو عسل مدرن

کندو عسل چوبی و پلاستیکی

همانطور که متوجه شدید، امروزه بیشترین بهره برداری در صنعت زنبورداری، از کندوهای مدرن صورت گرفته و استفاده از کندوهای بومی کم رنگ تر شده است. یک کندو عسل خوب، نقش عمده ای در تولید هر چه بهتر و بیشتر فرآورده های زنبورعسل داشته که این خود زنبورداران هستند که با سنجیدن ملاک هایی گوناگون، می توانند بهترین کندو عسل را انتخاب کنند.
کندو عسل چوبی: این کندو عسل از جنس چوب درختان جنگلی و در طبق های گوناگون در دو نوع کف باز و کف بسته ساخته شده که گفتنی است از جمله کندوهای سازگار با هر شرایط محیطی و اقلیمی بوده که می تواند میزان بازدهی تا بیش از 10 سال را داشته باشد.
نکته ی مهمی که پیرامون کندوهای چوبی وجود داشته، تعمیر شدن مجدد آنها حتی توسط خود زنبورها بوده که این امر می تواند بر میزان کارآیی بالای این کندو عسل، افزوده باشد.
کندو عسل پلاستیکی: این نوع کندوها هم که به تازگی وارد این عرصه از صنعت گردیده، دارای مزایایی نسبت که به کندوهای چوبی از جلمه مواردی چون سبکی وزن، و قابلیت ضدعفونی کردن را دارا بوده اند، که البته در مقابل این مزایا، از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.
بنظر می رسد که زنبورداران می توانند با استفاده از مشاوره هایی از زنبورداران باتجربه در این حورزه، که از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مشابه آنان برخوردار بوده اند، بهترین نوع کندو عسل را برای حرفه ی خود انتخاب کنند.
برای آگاهی از لیست قیمت انواع کندوهای مدرن و خرید آنها با قیمت مناسب، می توانید با مشاورین در این حوزه، ارتباط مستقیم داشته باشید.
منبع: بازار عسل ایران